MenuSluit menu
meisje

'Computationeel denken', of een complex probleem zo aanpakken dat een computer kan helpen om het op te lossen, is een belangrijke vaardigheid.

Het thema kreeg dan ook een belangrijke plaats in de nieuwe eindtermen van de eerste graad. In deze workshop gaan we interactief aan de slag met de voornaamste concepten van computationeel denken; decompositie, patroonherkenning, abstractie en algoritme.

We gaan daarbij zowel met als zonder computer aan de slag. Met een grafische computertaal maak je kennis met enkele fundamenten van programmeren, zoals sequentie en herhaling.

Na deze workshop kan je op een toffe manier aan deze eindtermen werken in jouw klas.

Ontdek hier onze opleiding 'Computationeel denken'.

In de kijker

3d

3D-printing

Met het integreren van 3D-printen als didactisch hulpmiddel in je STEM-project leer je je leerlingen niet alleen conceptueel denken; je gaat ook hun creativiteit, designskills en technische vaardigheden aanscherpen.

Meer lezen
De microbit

De micro:bit

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de micro:bit, een microcomputer waarmee je grootse ideeën realiseert!

Meer lezen
klas

STEM in het lager onderwijs

Wat betekent wetenschap, techniek en STEM voor mij, in mijn klas, met mijn leerlingen? Hoe pas ik het toe in verschillende leergebieden? Brightlab geeft tijdens deze opleiding kort en krachtig haar visie van techniek en STEM in het basisonderwijs.

Meer lezen
VR

Virtual/Augmented Reality in de klas

Is dit nu realiteit of blijft dit nog een abstract en letterlijk "virtueel" voor vele leerkrachten?  

Meer lezen