MenuSluit menu
XR Academy
22 sep 2023

XR-academy

Via de XR Academy leren leraren en onderwijspersoneel in arbeidsmarktgericht en technisch onderwijs de XR-technologie (eXtended Reality) hanteren om deze in te kunnen zetten in de klas.

Dit project sluit aan bij het XR Actieplan. In dit actieplan verbindt de Vlaamse overheid de fysieke wereld met de digitale wereld in secundaire scholen.

Het doel van de XR Academy is:

  • Potentieel van de XR-technologie in de 634 Vlaamse scholen van het arbeidsmarktgericht onderwijs in het technisch en beroepssecundair onderwijs benutten, vnl. om kwetsbare jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt en vertrouwd te maken met de nieuwste technologieën.
  • De technische drempels voor leraren verlagen om met XR aan de slag te gaan.

  • Leraren en onderwijspersoneel (ICT-coördinatoren, technisch adviseurs, onderwijsondersteuners) vertrouwd maken met de XR-technologie zodat ze deze correct kunnen inzetten en de toegevoegde waarde ervan in de klas ervaren.

Na het volgen van een sessie kan er via de RTC's een uitleenbox met hardware uitgeleend worden. Deze uitleenbox bevat een aantal VR-brillen en een iPad. Daarnaast kan er ook een 360°-camera uitgeleend worden.

In dit project bundelen non-profitpartners met een aanbod van STEM-professionaliseringen en professionalisering in innovatieve technologie voor leraren in het secundair onderwijs hun expertise in XR in de klas.

XR Actieplan Doelstellingen

Naar aanleiding van de visienotaen gesprekken met experten, werd er een XR Actieplan opgesteld.

Het XR Actieplan zet in op de professionalisering en verdere uitbouw van XR om de leereffecten in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs te ondersteunen.

Het bestaat uit 4 acties die nauw met elkaar verweven zijn. De acties beogen:

  • Laagdrempelig aanbieden van XR-materiaal (hardware en software).

  • Verhogen van de professionalisering van onderwijspersoneel door XR-gebruik en XR-toepassingen.

Het Kenniscentrum Digisprong coördineert het XR Actieplan. Zij brengen de verschillende actoren samen en bewaken en monitoren de vooruitgang van alle acties.

In samenwerking met: Vives, Thomas More, UCLL TWA en het Departement onderwijs en vorming.