MenuSluit menu
Sien Benoit
22 jun 2022

STEMspiratie met Sien Benoit

Sien laat haar carrière meegaan met de kromming van de stroom. Net als het grondwater dat ze bestudeerde voor haar thesis. Na haar masters Geologie en Geomatica & Landmeetkunde zette ze mee de Fietsbarometer op poten. Nu maakt ze zich klaar voor een nieuwe uitdaging; binnenkort staat ze als leerkracht wiskunde en aardrijkskunde voor het eerst voor de klas.   

Alles heeft een locatie. Geografie is nuttig voor iedereen.

Waarom koos je na het middelbaar voor een Bachelor in de Geologie? 

Ik wist altijd al dat wetenschappen mijn ding was. Maar ik wilde mij niet beperken tot een van de ‘typische’ wetenschapsrichtingen, zoals fysica, chemie of biologie.  De overkoepelende wetenschap die bestudeert hoe de wereld in elkaar zit, dat wilde ik kennen.  Binnen de geologie heb je geofysica en geochemie. Paleontologie sluit dan weer meer aan bij biologie. Voor mij was dat het perfecte pakketje. 

Was de opleiding Geologie wat je ervan verwacht had? 

Ik was altijd zot van de bergen. Wij gingen vaak wandelen op reis en ik wilde toen al weten hoe de natuur in elkaar zat. Tijdens mijn eerste jaar kwamen meteen alle aspecten aan bod in het algemene vak ‘Geologie’. Ik weet dat ik het hoofdstuk over grondwater toen maar saai vond. Uiteindelijk heb ik toch mijn masterthesis over grondwater geschreven.  

Ik leerde niet alleen bij via mijn vakken, je leert de arbeidsmarkt ook beetje bij beetje kennen. Als geoloog in België werk je niet in de bergen of op vulkanen. Je bent bijvoorbeeld meer betrokken in grondwater- en bodemonderzoek. Door daar meer en meer mee bezig te zijn, begon ik dat geleidelijk aan ook leuk te vinden. 

En dan ging je de digitale toer op met Geomatica. 

Ik wilde mijn Geo-ICT kennis uitbreiden, omdat ik werken met GIS, of geografische informatie systemen, altijd al heel interessant vond. Ook het digitaal modelleren van bijvoorbeeld grondwater of geofysische metingen vond ik wel tof.  Tijdens mijn master Geomatica & Landmeetkunde leerde ik voor het eerst echt programmeren.  Ik ben helemaal geen informaticus, maar ik kan ondertussen wel programmeren in Python, en webplatformen ontwikkelen met HTML en PHP. 

Wat is het verschil tussen geologie en geografie? 

Ze zeggen wel eens: een geoloog zit onder de grond, een geograaf boven de grond.  Geologie gaat over de lagen en gesteenten die onder de bodem zitten. Alles wat daarop staat, en hoe de mens daarmee interageert, dat is geografie.  Dankzij geologen weten we meer over hoe de aarde gevormd werd. Kijk bijvoorbeeld naar Mars. Om te onderzoeken of er water is, neemt de Mars-rover gesteentestalen. Daar gaan geologen mee aan de slag. De Mars-rover zelf, en alle tussenkomsten van de mens op de planeet, dat is geografie. 

Voor je onderzoek als doctoraatsstudent maakte je de overstap naar geografie: fietsroutes onderzoeken! 

Tijdens mijn master aan de UGent werd ik gevraagd voor een studentenjob. De vakgroep Sport- en Bewegingswetenschappen zocht iemand die geografische data kon analyseren. Tijdens die periode is het project van de Fietsbarometer ontstaan, en werd ik er meteen in betrokken. Ik was erbij van in het begin, van bij het idee helemaal tot aan het webplatform. Ik heb zelf ook geholpen met de ontwikkeling en het programmeren van het webplatform. 

Het mooie aan geografie is dat je verbinding kan maken met eender welk vakgebied. Ik heb collega’s die bijvoorbeeld met criminologen of de medische sector samenwerken.  Alles heeft een locatie. Of dat nu gaat over fietswegen, de plaats waar een diefstal is gebeurd, of noodoproepen. Geografie heeft een heel brede toepassing.  

Fietsen en sporten vind ik zelf belangrijk, dus ben ik daarmee verder gegaan in mijn doctoraat en heb ik de Fietsbarometer daarin verwerkt. 

In het kort: wat houdt de Fietsbarometer in? 

De Fietsbarometer is een lessenpakket ontwikkeld voor de derde graad.  Tijdens de eerste les geven leerlingen hun route in van thuis naar school. Dan gaan ze de verschillende delen van hun route beoordelen op fietsveiligheid. Dat is de dataverzameling. 

Tijdens de tweede les gaan ze zelf die data verwerken. Dat doen ze in een GIS, een geografisch informatiesysteem, dat geïntegreerd is in het platform.  

In de derde les discussiëren de leerlingen over mogelijke beleidsaanbevelingen op basis van hun eigen analyses van de fietsroutes naar school. 

Ook leerlingen van de eerste graad kunnen hiermee aan de slag via het project Weg Van ’t School.  

Hoe gebruik je de Fietsbarometer in je wetenschappelijk onderzoek?  

Dankzij de Fietsbarometer hebben we veel data om te analyseren en kunnen we daar resultaten uithalen.  Zo onderzocht ik hoe omgevingsfactoren gerelateerd zijn aan het subjectieve veiligheidsgevoel van jongeren. Wat zorgt ervoor dat jongeren zich veilig of minder veilig voelen?  Uit mijn doctoraatsonderzoek blijkt dat minder verkeersdrukte en meer afgescheiden fietspaden de meeste impact hebben. 

Ik vind het belangrijk dat die resultaten nu bij de juiste personen terecht komen. Je kan dat in het wetenschappelijke wereldje houden, maar ik vind dat te eng. Daarom ben ik nu mijn resultaten aan het delen met lokale besturen en provincies. 

Een nieuwe uitdaging staat klaar als leerkracht Wiskunde en Aardrijkskunde. 

Onderzoek vind ik leuk, maar de feedback die je krijgt, is minder direct dan in het onderwijs. Ik help mensen liever op een directe manier. Dat je bij je leerlingen een lampje ziet branden en hen ziet groeien, daar haal ik voldoening uit. 

Omdat ik vanuit mijn achtergrond als geoloog en geograaf ook wiskunde geef, kijk ik daar op een andere manier naar. Denk aan ruimtemeetkunde bijvoorbeeld, dan werk je met 3D en coördinaten. Dat kan je daar perfect op toepassen, en dan zien de leerlingen misschien ook sneller het nut in waarom ze iets leren.   

En misschien kan ik hen ook aanmoedigen om geologie of geografie te gaan studeren (lacht).  

Heb je tips voor twijfelaars in het zesde middelbaar? 

Ik heb nooit geweten wat ik als beroep later wou doen en soms maakte ik mij daar zorgen over. Uiteindelijk heb ik altijd gekozen voor wat mij op dat moment het meest interesseerde. En zo ben ik gekomen tot waar ik nu ben. En heb ik altijd graag gedaan wat ik deed! 

 

Bedankt, Sien. En heel veel succes volgend schooljaar! 

Wil je meer inspirerende STEM-verhalen lezen? 

In onze nieuwe rubriek STEMspiratie, gaan we op zoek naar inspirerende verhalen en getuigenissen van personen met een STEM-beroep.