MenuSluit menu
water in de stad

Water in de stad

Het weer lijkt alsmaar extremer te worden. Zo kampen we steeds meer met langdurige droogtes enerzijds en hevige regenval anderzijds. Vooral steden blijken gevoelig aan dit probleem.

In dit STEM-project gaan we in op het verschijnsel van 'urban flooding' of stedelijke wateroverlast. We gaan na welke de bijdrage is van de intensiteit van de regenbuien bij wateroverlast, en bekijken ook de infiltratie-eigenschappen van de bodem.

We leren hoe we deze eigenschappen kunnen meten en welke meettoestellen we hiervoor kunnen bouwen. 

We doen zelf regenmetingen en automatiseren deze metingen met de micro:bit.

Tot slot denken we na over mogelijke oplossingen voor het wateroverlatsprobleem.

Water in de stad wordt aangeboden op het online platform WIse. Van zodra je ingeschreven bent voor deze online cursus, ontvang je alle informatie over hoe ermee aan de slag te gaan. 

Over de cursus

De cursus heeft een modulaire structuur. 

  • Module 1: Inleiding
  • Module 2: Het probleem van stedelijke wateroverlast
  • Module 3: Bodemdoorlaatbaarheid meten
  • Module 4: Regenval meten
  • Module 5: Automatiseren van regenvalmetingen: waarom?
  • Module 6: Automatiseren van regenvalmetingen: de regensensor
  • Module 7: Automatiseren van regenvalmetingen: de micro:bit
  • Module 8: Interpretatie

De cursus is gericht op leerlingen van de eerste graad SO.

Ontdek ons volledige e-learningsaanbod

In de kijker

3d

3D-printing

3D-printing zit in de lift. Maar wat kan je ermee? En is het haalbaar als lesonderwerp? Onze opleiding 3D-printing toont je de mogelijkheden!

Meer lezen
De microbit

De micro:bit

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de micro:bit, een microcomputer waarmee je grootse ideeën realiseert!

Meer lezen
klas

STEM in het lager onderwijs

Wat betekent wetenschap, techniek en STEM voor mij, in mijn klas, met mijn leerlingen? Hoe pas ik het toe in verschillende leergebieden? Brightlab geeft tijdens deze opleiding kort en krachtig haar visie van techniek en STEM in het basisonderwijs.

Meer lezen
VR

Virtual/Augmented Reality in de klas

Virtual en Augmented Reality, is dit nu realiteit of blijft dit nog een abstract en letterlijk "virtueel" voor vele leerkrachten?  

Meer lezen