MenuSluit menu
PlanetWatch

Hoe sensibiliseer je je leerlingen voor de kwaliteit van de lucht? PlanetWatch doet het via een wetenschappelijk experiment, met bio-indicatoren op bladeren van de Es en Esdoorn voor de aanwezigheid van vervuilende stoffen in hun leefmilieu. 

Via deze E-learning module leer je meer over: 

  • het determineren van bomen;
  • veldwerk;
  • culturen van micro-organismen opkweken in het lab;
  • gegevens online registreren.

PlanetWatch wordt aangeboden op het digitaal e-learningsplatform van Brightlab dat projecten, modulair, in een ‘blended-learning’ formaat aanbiedt. 

De cursus is gerircht op leerlingen van de eerste en tweede graad SO. 

Inleiding

We stellen ons de vraag wanneer een stof beschouwd wordt als een luchtpolluent en op welke manier we dit kunnen meten. We blijven stilstaan bij de betekenis van de term bio-indicator en we vergelijken de voor- en nadelen om deze biologische meetmethode te gebruiken vergeleken met fysische of chemische sensoren.

Probleemstelling

We gaan in op het probleem van het ontstaan van verzurende luchtpolluenten en hun impact op de omgeving. We plaatsen verzuring ook in een historisch perspectief. Tot slot geven we een overzicht van het experiment dat de rode draad vormt van het van het PlanetWatch-project. We maken gebruik van roze bladgisten op loofboombladeren als bio-indicator voor de luchtkwaliteit m.b.t. het probleem van verzuring.

Veldwerk

Om het roze-bladgist-experiment uit te voeren, hebben we het correcte bladmateriaal nodig uit het gebied waarvan we de luchtkwaliteit willen bepalen.
We bereiden ons voor op de eerste grote praktische stap: het veldwerk. We leren bomen determineren om Essen en Esdoorns te kunnen herkennen op het veld. 
Om de resultaten van het experiment online te kunnen invoeren op de Planetwatch-kaart leren we met een GPS werken.
We staan stil bij de keuze van de onderzoeksvraag en de bepaling van het studiegebied/de studiegebieden.
We verzamelen bladmonsters in het laatste onderdeel van deze module.

Labowerk

De bio-indicator in dit experiment is een micro-organisme dat groeit op het verzamelde bladmateriaal uit het studiegebied. We maken kennis met biologische aspecten van dit micro-organisme, een bepaalde gistsoort. Nadien leren we hoe we ze in de juiste en hygiënische omstandigheden kunnen opkweken in het (school)lab.

Analyse van de luchtkwaliteit

Vervolgens leren we hoe de metingen uit te voeren. Het is het aantal gistkolonies dat ons een indicatie zal geven voor de luchtkwaliteit. Om deze te kunnen tellen maken we gebruik maken van een binoculair.

Interpretatie van de resultaten

De scholen die deelnemen aan PlanetWatch delen hun op een gemeenschappelijke kaart
We leggen uit hoe de resultaten online kunnen gezet worden. Om het experiment af te ronden, staan we stil bij de bekomen resultaten en vergelijken we onze resultaten - op basis van bio-indicatoren - met de resultaten van metingen op basis van sensoren uit andere projecten.

Schooljaar 2020-2021

Wil je met je klas aan de slag met PlanetWatch in het komende schooljaar? PlanetWatch wordt opnieuw gratis aangeboden op het digitaal e-learningsplatform van Brightlab.

1. Je hebt al een account - je hebt vorig jaar met je klas deelgenomen

  • Ga naar het digitaal e-learningsplatform van Brightlab.
  • Log in.
  • Ga naar je dashboard van het PlanetWatch-project.
  • Klik "aan de slag met een nieuwe klasgroep".
  • Klik op "update".
  • De gegevens van de klasgroep van vorig schooljaar worden gearchiveerd.
  • De inlogggevens voor je leerlingen vind je in het dashboard.

Je bent klaar om opnieuw te starten!

2. Je hebt nog geen account

  • Schrijf je in via de "schrijf in"-knop bovenaan deze pagina.
  • Je ontvangt via mail de nodige informatie om met het project van start te gaan.

Ontdek ons volledige e-learningaanbod

In de kijker

3d

3D-printing

Met het integreren van 3D-printen als didactisch hulpmiddel in je STEM-project leer je je leerlingen niet alleen conceptueel denken; je gaat ook hun creativiteit, designskills en technische vaardigheden aanscherpen.

Meer lezen
De microbit

De micro:bit

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de micro:bit, een microcomputer waarmee je grootse ideeën realiseert!

Meer lezen
klas

STEM in het lager onderwijs

Wat betekent wetenschap, techniek en STEM voor mij, in mijn klas, met mijn leerlingen? Hoe pas ik het toe in verschillende leergebieden? Brightlab geeft tijdens deze opleiding kort en krachtig haar visie van techniek en STEM in het basisonderwijs.

Meer lezen
Arduino

Arduino: Hello World

Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is immers het ‘brein’ die de sensoren van de zelfrijdende auto of een ingewikkeld beveiligingssysteem aanstuurt. Maar ook het ‘brein’ die luchtvervuiling, temperatuur en vochtigheid gaat opmeten.
 

Meer lezen