
Groene Vingers
Met het thema 'Groene Vingers' laat je kinderen experimenteren met STEM-activiteiten over de plantenwereld. De experimenten zijn telkens ervaringsgericht, op een wetenschappelijk correcte manier opgebouwd, en in modules verdeeld rond de basisbehoeftes, de superkrachten, de geologie en de chemie van de plant.
Door voor planten te zorgen, leren kinderen zorgzaam en verantwoordelijk om te gaan met levende zaken en de natuur. Ze leren dat ook planten behoeftes hebben en ontdekken oorzaak- en gevolgrelaties, bv. dat planten zonder water afsterven. Bovendien zijn ze trots wanneer ze op het einde van het experiment hun plantjes kunnen oogsten en letterlijk kunnen proeven van het resultaat!
Deze workshop voor leerkrachten van de lagere school is de ideale introductie om zelfzeker met de inspiratiebundel ‘Groene Vingers’ aan de slag te gaan in de klas. We starten de workshop met een discussie over STEM, waarbij vragen als 'Wat is STEM?' en 'Wat zijn kenmerken van goed STEM-onderwijs?' worden beantwoord. Vanuit het verhaal 'Stef heeft groene vingers' focussen we daarna op ervaringsgerichte en wetenschappelijk correcte experimenten. In verschillende modules verkennen we de basisbehoeftes, de superkrachten, de geologie en de chemie van de plant. Het thema 'groene vingers en planten' speelt in op de leefwereld van het kind en sluit aan bij de leerdoelen in de lagere school.
Joke Demeyere (VBS Heilig Hart Harelbeke) volgde bij Brightlab de opleiding Groene Vingers. Nadien voelden we haar aan de tand hoe zij STEM in haar klas aanbrengt. Lees het interview hier!
Meer weten over de opleidingen?