MenuSluit menu
drones

Drones & Sciences

Drones, je ziet ze steeds vaker de lucht vullen. Ze worden ook steeds vaker ingezet voor andere zaken dan vrijetijdsbesteding, zoals leveringen van pakketjes in afgelegen gebieden.

Drones & Sciences daagt jongeren uit; zet drones in als dé oplossing om gestrande reizigers te redden. Met welke STEM-componenten moet je dan rekening houden? Drones & Sciences bestaat uit twee missies die je afzonderlijk of na elkaar kan volgen. Dankzij deze missies gaan je leerlingen aan de slag met STEM, leren ze vliegen met drones én leren bij over energie, veerkracht en zo veel meer. Ontdek de twee missies hieronder:

 

Missie 1

De eerste missie van Drones & Sciences gaat over het energie- en elektriciteitsgebruik van een drone. De capaciteit van een batterij en de laad- en ontlaadstroom van een drone komen allemaal aan bod.

Tijdens deze opleiding ontdek je als leerkracht al doende de STEM-componenten van dit educatief pakket. Je krijgt bovendien een echte vlieginitiatie als dronepiloot!

We vertrekken van een sprekende uitdaging: reizigers zijn gestrand in een onherbergzaam gebied. Drones kunnen een oplossing bieden voor het sturen van eerste hulp. Maar dan moet je rekening houden met een aantal STEM-componenten van een drone. Hier ga je praktisch mee aan de slag.

Met die kennis kun je jouw leerlingen de uitdaging geven om een wetenschappelijk verklaring te formuleren op vragen als:

  • Hoe kan een drone vliegen en waarom blijft die zo stabiel in de lucht hangen?
  • Waarom duurt het opladen langer dan het vliegen?
  • Hoe bereken je de oplaadtijd en gebruiksduur van een bepaalde batterij? 

Missie 2

Deze keer is het een snowboarder in moeilijkheden geraakt. Leerlingen kunnen hem, bovenop de berg, enkel redden dankzij de kennis van drones en krachtwerking. De tweede missie van Drones & Sciences gaat over de krachtwerking bij drones. 

Aan de hand van proeven, metingen en testfases proberen de leerlingen de krachtwerking bij drones te onderzoeken. Deze module focust zich op het samenstellen van krachtvectoren, het berekenen van zwaartekracht en resulterende kracht en de invloed van kracht op beweging. Ook onderzoeken de leerlingen het resultaat van hoekmakende krachten.

In deze module onderzoek je volgende wetenschappelijke onderwerpen:

  • De inwerkende krachten op de drone.
  • De invloed van resulterende kracht op de bewegingstoestand van de drone.
  • De invloed van de aanvalshoek op de grootte van de liftkracht.

Belangrijk: Er is geen kennis van missie 1 nodig voor missie 2. Missie 2 kan ingezet worden als losse module of als vervolg op missie 1.

In de kijker

3d

3D-printing

Met het integreren van 3D-printen als didactisch hulpmiddel in je STEM-project leer je je leerlingen niet alleen conceptueel denken; je gaat ook hun creativiteit, designskills en technische vaardigheden aanscherpen.

Meer lezen
De microbit

De micro:bit

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de micro:bit, een microcomputer waarmee je grootse ideeën realiseert!

Meer lezen
klas

STEM in het lager onderwijs

Wat betekent wetenschap, techniek en STEM voor mij, in mijn klas, met mijn leerlingen? Hoe pas ik het toe in verschillende leergebieden? Brightlab geeft tijdens deze opleiding kort en krachtig haar visie van techniek en STEM in het basisonderwijs.

Meer lezen
VR

Virtual/Augmented Reality in de klas

Is dit nu realiteit of blijft dit nog een abstract en letterlijk "virtueel" voor vele leerkrachten?  

Meer lezen