MenuSluit menu
FIJNSTOF

Fijnstof is een erg actueel thema in de media, maar blijft voor velen toch een vaag thema dat 'in de lucht' hangt en veel vragen oproept. Dit project biedt in de E-classroom in verschillende modules een antwoord op al deze vragen.

In de eerste module van dit STEM-project ontdekken de leerlingen waarom fijnstof de gezondheid kan schaden. Helaas hebben we geen menselijk zintuig dat een teveel aan fijnstof in de lucht kan detecteren.

Daarom kruipen de leerlingen in een volgende stap in de schoenen van een ingenieur en zoeken een antwoord op de vraag 'Hoe ontwerp je een goedkope fijnstofdetector?'.

Hierna ontdekken de jongeren dat fijnstof niet rechtstreeks gemeten kan worden, maar dat je met behulp van lichtverschijnselen (onrechtstreeks) conclusies kan trekken over de fijnstofgehaltes in de lucht.

Al doende leren de jongeren dat er bij de fijnstofmetingen ook enkele uitdagingen komen kijken, bv. kalibratie, automatisering, meetbereik, nauwkeurigheid en interpretatie van metingen.

Over de cursus

De cursus heeft een modulaire structuur. Als je met de 'flipped classroom'-didactiek wil werken, kan je de eerste drie modules ter zelfstudie overlaten aan je leerlingen en de laatste drie modules in de klas behandelen.

  • Module 1: Wat is het probleem met fijnstof?
  • Module 2: Wie meet er de fijnstofconcentratie in ons land?
  • Module 3: Fijnstof zelf meten
  • Module 4: In de praktijk
  • Module 5: Metingen met de fijnstofdetector
  • Module 6: Interpretatie van de metingen

Binnen elke module worden de deelaspecten uitgelegd. Per deelaspect moet de leerling enkele opdrachten afwerken. Wanneer de leerling op 'oplossing opsturen' klikt, krijgt de leerling feedback op zijn/haar antwoorden. Als leerkracht krijg je een overzicht over de voortgang en resultaten van elke leerling, waarna je bijvoorbeeld kan overgaan tot een klassikale of individuele uitleg.

De cursus 'Arduino van onder het fijnstof' is een volwaardig STEM-project, met integratie van wiskunde, fysica, biologie, techniek en engineering. Het project leert jongeren bovendien kritisch denken, gebruikmaken van meettoestellen én praktisch aan de slag gaan met Arduino, een gekend opensource hardware- en programmeeromgeving.

De cursus is gerircht op leerlingen van de derde graad SO. 

Ontdek ons volledige e-learningaanbod

In de kijker

3d

3D-printing

Met het integreren van 3D-printen als didactisch hulpmiddel in je STEM-project leer je je leerlingen niet alleen conceptueel denken; je gaat ook hun creativiteit, designskills en technische vaardigheden aanscherpen.

Meer lezen
De microbit

De micro:bit

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de micro:bit, een microcomputer waarmee je grootse ideeën realiseert!

Meer lezen
klas

STEM in het lager onderwijs

Wat betekent wetenschap, techniek en STEM voor mij, in mijn klas, met mijn leerlingen? Hoe pas ik het toe in verschillende leergebieden? Brightlab geeft tijdens deze opleiding kort en krachtig haar visie van techniek en STEM in het basisonderwijs.

Meer lezen
Arduino

Arduino: Hello World

Een microprocessor is nog steeds het belangrijkste onderdeel van de meeste elektronische toestellen. Het is immers het ‘brein’ die de sensoren van de zelfrijdende auto of een ingewikkeld beveiligingssysteem aanstuurt. Maar ook het ‘brein’ die luchtvervuiling, temperatuur en vochtigheid gaat opmeten.
 

Meer lezen