MenuSluit menu

Interview Joke Demeyere

Joke Demeyere

Joke Demeyere (VBS Heilig Hart Harelbeke) volgde bij Brightlab de opleiding Groene Vingers. Nadien voelden we haar aan de tand hoe zij STEM in haar klas aanbrengt.

"We willen nieuwsgierigheid prikkelen en talenten ontdekken."

Als onderwijzer is het lang niet evident om STEM te integreren in de dagelijkse lespraktijk. Er zijn heel wat initiatieven die daarbij helpen, maar hoe ga je concreet aan de slag? Joke Demeyere (VBS Heilig Hart Harelbeke) gaat de uitdaging aan met haar leerlingen in het tweede leerjaar. “We doen al veel meer dan we soms vermoeden.”

“Ons jaarthema op school draait rond STEM”, steekt Joke van wal. “Het heet ‘Raar maar waar’. De leerlingen moeten een professor helpen wiens labo ontploft is. We doen allemaal mini-experimentjes die een bepaald thema aanraken: kleur, magnetisme, elektriciteit, media… Elke maand coveren we een ander thema.”
 
“Je hoorde de voorbije jaren al veel over STEM-onderwijs, zeker in het secundair”, vervolgt Joke. “Ik heb daar zelf geen achtergrond in, wat het didactisch en praktisch moeilijker maakt. Maar het gaat toch om vaardigheden die vandaag de dag cruciaal zijn. Dus de vraag is niet of, maar hoe je dat doet in bijvoorbeeld een tweede leerjaar. Dat is een deel loslaten, maar we doen al veel meer dan we soms vermoeden.”

Speels experimenteren

“Zo heb ik een experiment gedaan met magneten. Samen onderzochten we wat er allemaal magnetisch is. Dat prikkelt onze leerlingen. In de kleuterklas had een collega flessen met water gevuld. Telkens een verschillende hoeveelheid - zo creëer je hoge tonen en lage tonen”, vertelt Joke. “Dat vonden onze leerlingen zeer intrigerend. Dankzij speelse experimenten integreer je STEM in de lessen. In de hogere jaren gaan leerkrachten daar dan weer dieper op in.”
 
“Aangezien ik op onze school de MOS-verantwoordelijke ben (‘MOS’ staat voor ‘Milieuzorg Op School’, red.), heb ik een nascholing gevolgd rond 'Groene Vingers'. Zo had ik een aanknopingspunt om met STEM iets in de praktijk te brengen. We gaan namelijk een project opstarten rond moestuinieren. In het voorjaar, want op dit moment kan je nog niet zaaien”, lacht Joke.

Talenten ontdekken

“Binnen wereldoriëntatie kwamen er vroeger al STEM-gerichte onderwerpen aan bod, maar nu zetten we die nog meer in de verf. We willen als lerarenteam de nieuwsgierigheid van onze leerlingen prikkelen. Leerlingen vragen ook echt naar meer experimenten. Ze mogen bijvoorbeeld dingen van thuis meenemen. Zo kunnen we samen hun talenten verder ontdekken.”
 
“Ik geef toe: ik heb ook geaarzeld om met STEM aan de slag te gaan. Als leerling kon ik wetenschappen nooit zo goed vatten. Die vakken zegden me niet zo veel, maar dat lag ook aan de manier waarop men het aanbood. De theorie werd niet altijd gebracht in, laat ons zeggen, kindertaal, en er kwam lang niet altijd praktijk bij kijken. Maar als leerkracht vind ik het wel erg boeiend om te weten te komen waar het talent van mijn leerlingen zit”, aldus Joke.

“Online vind je heel wat tips en tricks waarmee je verwondering wekt”

“Er staat intussen een schat aan informatie online”, weet Joke. “Tips en tricks waarmee je echt verwondering wekt. De link tussen duurzaamheid en techniek bijvoorbeeld is snel gelegd. Ik kan collega’s, zeker die uit de hogere leerjaren, alleen maar aanraden om aan de slag te gaan met de tools die voorhanden zijn, zeker rond Virtual Reality en de micro:bit.”
 
Joke volgde een nascholing bij Brightlab. “Eerst die waarin men alle mogelijke opleidingen uitlegt om zo meer te weten te komen over de werking van Brightlab en over hoe men STEM integreert in de opleidingen. Via het algemene aanbod zie ik nu veel linken, waarvan ik veel aan ons jaarthema kan koppelen. Dat biedt een opstap voor de komende jaren”, besluit Joke.

Wie is Joke?

  • Joke is afgestudeerd als regent Lichamelijke Opvoeding, maar volgde nadien nog een eenjarige opleiding om uiteindelijk leerkracht te worden in het lager onderwijs: “Ik wou meer contact met eenzelfde klasgroep.”

  • Ze geeft les in het tweede leerjaar in de vrije basisschool Heilig Hart te Harelbeke. Die school kwam recent nog in het nieuws dankzij een webinar van Marc Van Ranst, over zijn boek ‘Monsterlijke microben’.

  • Joke is ook mama van drie kindjes en een bezige bij: “Ik hou van bewegen en véél dingen doen. Ik volg nog een opleiding aan de tekenacademie, maak al eens muziek, was actief bij de scouts... Niet altijd gestructureerd, maar altijd geëngageerd”, lacht ze.