MenuSluit menu
man

Brightlab STEM-Dag

okt
01
2020

Op 1 oktober organiseren we onze eerste digitale STEM-dag.

We stellen je ons aanbod 2020-2021 voor, vertellen je meer over onze innovatieve opleidingen én je kan op speeddate met onze educatieve medewerkers die jouw vragen met plezier beantwoorden.

Na de studiedag krijg je niet enkel een attest van deze navorming maar je krijgt bovendien ook een code voor 10% korting op een opleiding naar keuze. 

Het programma ziet er als volgt uit:

8u30: Virtueel onthaal

Meld je aan en maak kennis met het Brightlabteam. Tijdens het onthaalmoment krijg je ook de kortingscode voor een Brightlabopleiding naar keuze.

Een beetje onzeker over het hele digitale gebeuren? Kom zeker langs tijdens het virtueel onthaal of stuur je vragen op voorhand naar Katrien@Brightlab.be, we helpen je graag verder.

9u30: Welkom bij Brightlab!

Brightlab - wat? Kom te weten wat ons drijft en hoe wij de STEM-toekomst van het onderwijs zien. Directeur Ilse Ooghe stelt je Brightlab voor en laat je kennismaken met onze STEM-visie. 

10u00: Gesprek tussen Françoise Chombar (STEM-Platform) & Ilse Ooghe (Brightlab)

Hoe kunnen we onze jongeren het best voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt van de toekomst? Françoise Chombar & Ilse Ooghe trachten hier samen een antwoord op te vinden. Ze geven hun mening over de nieuwe eindtermen en hoe de bedrijfswereld hun expertise, infrastructuur en medewerking kan verlenen aan het behalen van die eindtermen. Een niet te missen gesprek! 

10u30: Break-outsessie 1 (Maak je keuze)

  • STEM in het basisonderwijs
    Door Tine Wijnants, Lager onderwijs  
    Tijdens deze sessie legt Tine uit wat STEM, wetenschap & techniek kan betekenen voor jou en je leerlingen. De visie van Brightlab op STEM wordt ook uiteengezet.
     
  • STEM & techniek in het secundair onderwijs
    Door Matthias Stroobants, Secundair onderwijs
    STEM en techniek implementeren in het secundair is geen evidentie. In deze sessie vertelt Matthias hoe wij een traject op maat kunnen aanbieden aan scholen en scholengemeenschappen. 

10u50: Break-outsessie 2 (Maak je keuze)

  • E-learning in het secundair
    Door Evelyne Vanden Bosch, Secundair onderwijs
    Bij Brightlab geloven we al jaren dat e-learning een sterk didactisch middel is om STEM te ondersteunen en om gepersonaliseerd leren te implementeren. Ontdek in deze sessie ons e-learningaanbod en hoe we van STEM kinderspel maken. 
     
  • Virtual reality in de klas
    Door Tim Louagie, Lager + Secundair onderwijs
    Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) hebben intussen hun weg naar het grote publiek gevonden. Ze worden veelal gebruikt als vrijetijdsbesteding, maar deze tools hebben ook een meerwaarde om jongeren iets aan te leren. Waarom dit dan niet inzetten in het onderwijs? Brightlab maakt je wegwijs in de wereld van AR en VR en toont je hoe (eenvoudige) technologische middelen het mogelijk maken om AR en VR in je lessenpakket te integreren.

11u10: Break-outsessie 3 (Maak je keuze)

  • AI in het basisonderwijs
    Door Tine Wijnants, Lager onderwijs 3de graad & secundair onderwijs 1ste graad 
    Artificiële intelligentie (AI) valt niet meer weg te denken in onze samenleving. We kennen al talloze AI-toepassingen en gebruiken ze elke dag. Dit geldt ook voor de leefwereld van kinderen. En toch bestaan er nog heel wat misvattingen over deze nieuwe technologie, zoals doembeelden waarin de mens tegenover machines staat. Ontdek in deze sessie hoe we de 10- tot 14-jarigen kunnen boeien met AI.
     
  • AI: KIKS in het secundair 
    Door Natacha Gesquiere, Secundair onderwijs, 3de graad 
    KIKS is een STEM-project rond Artificiële Intelligentie voor de derde graad secundair onderwijs. Leerlingen leren AI begrijpen, met al zijn mogelijkheden en beperkingen. Ze leren zelfs hoe ze er een impact op kunnen hebben. De relatie tussen huidmondjes (stomata) van planten en de klimaatverandering biedt een uniek kader om met diepe neurale netwerken aan de slag te gaan en zo de werking van AI te verkennen. De programmeertaal Python is bovendien zeer toegankelijk als tool om de fundamenten van neurale netwerken te bestuderen.
     
  • Weg Van ‘t School
    Door Kristien Rombouts & Tim Louagie,  Secundair onderwijs, 1ste graad 
    Weg Van 't School is het gloednieuwe STEM-project van Go With The Velo. Je maakt kennis met het burgerwetenschapsproject 'Fietsbarometer'. Hiermee duiden leerlingen hun eigen fietsroutes naar school aan, beoordelen de fietsveiligheid ervan en gaan hiermee aan de slag in een Geografisch Informatie Systeem (GIS). Aan de hand van wetenschappelijke inzichten ga je via technische realisatie (bv. met de micro:bit) op zoek naar oplossingen die de routes veiliger maken voor je leerlingen. Kristien en Tim zetten je veilig op weg! 
     

11u30: Break-outsessie 4 (Maak je keuze)

  • Groene Vingers
    Door Tine Wijnants, Lager onderwijs
    Met het thema 'Groene Vingers' laat je kinderen experimenteren met STEM-activiteiten over de plantenwereld. De experimenten zijn telkens ervaringsgericht, op een wetenschappelijk correcte manier opgebouwd, en in modules verdeeld rond de basisbehoeftes, de superkrachten, de geologie en de chemie van de plant. Deze workshop voor leerkrachten van de lagere school is de ideale introductie om zelfzeker met de inspiratiebundel ‘Groene Vingers’ aan de slag te gaan in de klas.
     
  • Arduino: Hello World
    Door Winnie Himpe, Secundair onderwijs
    Arduino is een makkelijk programmeerbare microprocessor en daarom uitstekend geschikt om in de klas bij STEM-projecten te gebruiken. Zeker bij het elektronicagedeelte! Deze sessie geeft de leerkracht een kleine introductie tot Arduino. 
     
  • 3D-printing in het secundair
    Door Matthias Stroobants, Secundair onderwijs
    Met het integreren van 3D-printen als didactisch hulpmiddel in je STEM-project leer je je leerlingen niet alleen conceptueel denken; je scherpt ook hun creativiteit, designskills en technische vaardigheden aan. We lichten een tipje van de sluier over Tinkercad en Sketchup. 

11u50: Break-outsessie 5 (Maak je keuze)

  • Computationeel denken
    Door Natacha Gesquiere, Secundair onderwijs
    Computationeel denken heeft een plaats in de nieuwe eindtermen van de eerste graad. Het is een methodologie waarmee je een complex probleem zo aanpakt dat een computer kan helpen om dat probleem op te lossen. Ontdek hoe je interactief aan de slag kan met de voornaamste concepten van computationeel denken: decompositie, patroonherkenning, abstractie en algoritme. We doen dit met speelse voorbeelden. 
     
  • Micro:bit
    Door Tim Louagie, Lager + Secundair onderwijs
    De mogelijkheden van de micro:bit zijn bijna oneindig. Met voorbeelden als richtingaanwijzers installeren op je fiets of je eigen stappenteller ontwerpen, zet je je leerlingen snel op weg. Met de micro:bit realiseren je leerlingen de leukste opdrachten en integreer jij zonder moeite STEM in je lessen!
     
  • Burgerwetenschappen in het onderwijs
    Door Jef Van Laer (Scivil), Lager + Secundair onderwijs
    Wat kan citizen science betekenen voor het onderwijs? En hoe pak je zo'n project aan? Jef Van Laer van Scivil, het Kenniscentrum voor Citizen Science, neemt je mee in de boeiende wereld van burgerwetenschap en toont je hoe je je leerlingen kan boeien voor wetenschappelijk onderzoek zonder de maatschappelijke insteek uit het oog te verliezen. 

12u15: Speeddates!

Heb je nog vragen? Hoeveel kost een VR-bril? Hoeveel micro:bits heb ik nodig voor mijn klas? Krijg ik als student korting? Van waar komt het hemdje van Matthias?

Tijdens de speeddates kan je al je vragen aan onze educatieve medewerkers stellen. Waarom inschrijven? Om het gezellig te maken, en toch een beetje persoonlijk. In kleine groepjes van 15 kan je je vragen stellen en misschien ook nog wel iets leren van een collega-leerkracht.

Zien we elkaar op 1 oktober? 

Afspraak op 1 oktober? Schrijf je hier in!